Tips voor effectieve interculturele bedrijfscommunicatie

Tips voor effectieve interculturele bedrijfscommunicatie

 

 

Naarmate de wereld steeds globaler wordt, nemen mensen hun bedrijf ook wereldwijd. In de groeiende wereld is het belangrijk voor organisaties om bekwame medewerkers te hebben die succesvol en efficiënt kunnen samenwerken in intercultural samenwerkingen. Tijdens projectplanning in de interculturele opzet is het belangrijk dat projectmanager berichten begrijpen en overbrengen op een manier dat ze kunnen omgaan met mensen met verschillende culturen en achtergronden. Het is cruciaal voor het slagen van allerlei projecten in een cultureel diverse organisatie. Daarom zijn veel bedrijven begonnen met het inhuren van interculturele zakelijke diensten om hen te helpen met culturele en taalbarrières.

Respecteer verschillende perspectieven

De eerste en belangrijkste stap om tot effectieve interculturele communicatie te komen, is het respecteren van en luisteren naar verschillende perspectieven. Je moet verder kijken dan je eigen ervaringen. Je merkt het misschien niet, maar je communicatieve vaardigheden zijn sterk afhankelijk van de cultuur waarin je leeft. Daarom kan het in eerste instantie moeilijk zijn om je aan te passen met mensen met verschillende culturen en achtergronden. Het wordt problematischer tijdens de projectplanning omdat de toon, houding en stijl van het overbrengen van een boodschap anders is dan bij mensen uit verschillende culturen, en het verandert soms de betekenis volledig. Als je jezelf echter toestaat mensen te accepteren zoals ze zijn, en begrijpt dat er geen specifieke of juiste manier is om te communiceren, neemt je kans om effectief te communiceren door die culturele barrières uit de weg te ruimen toe.

Doe je onderzoek

Onderzoek is de sleutel tot succesvolle interculturele communicatie. Of u nu voor een conferentie naar China gaat of een virtuele ontmoeting heeft met Frans; je moet je onderzoek goed doen om de culturele verschillen en de nuance van beide culturen te herkennen. Dit geeft je een idee van alles, van hoe je je moet kleden tot hoe je met je cliënt moet communiceren.

Geef een antwoord